פעילות העמותה: הרצאה אודות יהדות בולגריה, יוני 2011

הרצאה לחברי עמותת הלאדינו החיפאית: יהדות בולגריה עד ראשית מלחמת העולם הראשונה.

ביום שני, 13/6/2011, התקיימה בפני חברי העמותה הרצאה מפי יוסף קונפורטי (פטי) אודות יהדות בולגריה עד ראשית מלחמת העולם הראשונה.

להלן סיכום ההרצאה:

מגורשי ספרד מצאו מקלט בתחומי האימפריה העות'מאנית. אל הבלקן הם הגיעו בסוף המאה ה15 ובמשך 400 שנה ניתנה להם האפשרות לחיות ברוח המסורת שהביאו איתם מחצי האי האיברי. בראשית המאה ה19 עמי הבלקן החלו מתנערים מהשלטון העות'מאני ותוך מאבק אלים וממושך היוונים, הסרבים והרומנים זכו לעצמאותם והקימו את מדינות הלאום. תורם של הבולגרים הגיע בשנת 1878, אלא, שקונגרס ברלין שהתכנס באותה שנה לעשות סדר באירופה, החליט להשאיר בולגרים רבים מחוץ לתחומה של המדינה הצעירה . עניין זה עמד במרכז הווייתו של העם הבולגרית  ועד 1941 מנהיגיו יצאו לשש מלחמות כדי להגשים את שאיפותיו, אך פרט לאחת (ב1885) בולגריה הובסה בכולן.

בעקבות החלטות הקונגרס ברלין ב1878, מנהיגים בולגרים יצאו לבירות אירופה לחפש לעצמם מונרך שיעמוד בראש מדינתם, ואישרו את אחת החוקות המתקדמות ביותר שהעניקה שוויון זכויות מלא למיעוטים שבתוכה. במדינת הלאום הבולגרית היהודים מנו כ30.000 נפש (כ 1%), והתפרסו על פני שלושים קהילות ברחבי המדינה.

ההרצאה נסבה על מאבקו של המיעוט היהודי לאחר שנותק מהמרכזים המסורתיים באימפריה העות'מאנית. דרכו המיוחדת לאוטונומיה תוך התמודדות עם אנטישמיות, העמדתם של רבנים משכילים ממרכז אירופה בראש ההנהגה המרכזית וגיבוש זהותו החברתית והלאומית לאור השינויים הגיאופוליטיים שהתחוללו סביבו והופעתה של התנועה הציונית.

—–

הנכם מוזמנים להתרשם ולהנות מתמונות האירוע. בטרם הצפייה בתמונות ובסרטונים, נבקש מכם לקרוא את טופס הערות חשובות והוראות שימוש במדיית האתר. לקריאת הטופס, לחץ כאן >>

הערה: להגברת חוויית הצפייה, מומלץ להמתין  לטעינת כל התמונות והמצגת. התהליך יכול לקחת מספר דקות, תלוי במהירות הגלישה באינטרנט של מחשבכם.

צפייה מהנה!!

מצגת זאת דורשת JavaScript.